Inför resan, Nordön, Nya Zeeland, Sydön

Öppna bankkonto i Nya Zeeland & skaffa IRD-nummer – så här gör man

Om du reser till Nya Zeeland på en Working Holiday behöver du skaffa ett bankkonto, så att din arbetsgivare kan betala ut lönen. Såhär går du till väga, steg för steg:

1. Skaffa en adress - även om den är tillfällig

För att kunna öppna ett bankkonto i Nya Zeeland behöver du ha en adress i landet. Detta kan vara det hostel/hotell du bor på för tillfället, eller adressen till rummet/lägenheten du hyr. Det spelar ingen roll om du planerar att flytta efter en vecka, det viktigaste är att du har en adress vid registrering av bankkontot. Det brukar dock rekommenderas att man ska bo kvar på adressen i några dagar tills man försäkrat sig om att allt är klart. Ibland skickar även banken ett brev till adressen om att ditt konto är öppnat. 

2. Vilken bank ska man välja?

Nästa steg är att välja en nyzeeländsk bank. Men hur vet man vilken bank man ska välja? Tja, faktum är att det inte spelar jättestor roll, eftersom man bara ska vara kund i ett år. Man kommer oftast inte att ha särskilt mycket kontakt med sitt bankkontor under det året, så det är inte lika viktigt som att välja bank hemma i Sverige. Så länge man väljer någon av de största bankerna så kan man vara lugn. Dessa är ANZ, KiwiBank, ASB och Westpac.

3. Boka ett möte hos banken

När du bestämt vilken bank du vill öppna ditt konto hos behöver du boka ett möte hos dem. Det enklaste sättet att boka mötet är att gå in till ett av bankens kontor, säga att du är i Nya Zeeland på en Working Holiday, och be om att få boka ett möte för att öppna ett bankkonto. 

4. Så här går bankmötet till

När du kommer till banken för ditt möte kan det även vara andra turister där med samma ärende. Ibland samlar Nya Zeelands banker flera turister med samma ärende och går igenom bankens olika konton inför alla dessa personer. Man får sedan enskilt träffa en bankrådgivare för att besluta vilket konto man vill öppna. Det brukar finnas särskilda konton för de som vistas i Nya Zeeland på WH-visum; ett enklare konto som är gratis och ett med fler förmåner mot en månadskostnad. Det enklare brukar duga utmärkt åt vanliga backpackers som kombinerar jobb med resa.

När du bestämt vilket konto du vill öppna uppger du dina personuppgifter till din bankrådgivare. En sak som kan vara bra att tänka på är att de inte använder mellannamn i Nya Zeeland. På bankkortet kan ditt förnamn därmed bli den första bokstaven i ditt förnamn och mellannamn. Detta gäller särskilt om ditt tilltalsnamn är det andra namnet i ordningsföljden. David, som heter ”Johan David” fick heta J.D, och jag, som heter ”Maya Caroline” fick heta M.C.

5. Ansök om ett IRD-nummer

För att arbetsgivaren ska kunna dra rätt skatt från lönen, behöver man ett IRD-nummer. Det gäller även om man planerar att endast jobba en kort tid i Nya Zeeland. Och jag rekommenderar verkligen att skaffa ett IRD-nummer, för om man inte har något så tvingas arbetsgivaren att dra hela 45% skatt! Något man helst vill undvika. 

Du behöver ha öppnat ett bankkonto för att kunna ansöka om IRD-nummer. Det snabbaste sättet är att göra ansökan online via Immigration New Zealands hemsida.

Ansökningsprocessen går till såhär:

- Sätt in och ta ut en liten summa från ditt konto

Det första man behöver göra är att sätta in lite pengar på sitt konto. Du gör detta genom att föra in sedlar i en av bankens automater, eller fråga någon på banken så hjälper de dig. Du behöver även ta ut en liten summa från kontot, som ska vara en annan än den du precis satt in.

- Ta en printscreen av ditt kontoutdrag

Man behöver skicka med en bild på kontoutdraget i sin IRD-ansökan. Du hittar ditt kontoutdrag genom att logga in på ditt konto i bankens app eller hemsida. Du kan även fota det fysiska pappret du får av banken. På kontoutdraget ska följande vara synligt: ditt för- och efternamn, ditt bankkontonummer, din insättning och ditt uttag.

- Ange ditt Immigration Application Number

I sin ansökan måste man ange sitt visums ansökningsnummer (Immigration application number). Du hittar detta nummer i det mail du fått av Immigration NZ när ditt visum blev godkänt. Du kan även hitta visumets nummer genom att logga in på www.govt.nz.

- Ange ditt TIN-nummer

IRD-ansökan efterfrågar även ditt TIN-nummer. TIN står för Taxpayer identification Number, vilket i Sverige är samma sak som personnummer. Du ska alltså ange ditt personnummer.

- Välj hur du vill få ditt IRD-nummer

Du kan välja om du vill få ditt IRD-nummer via mail eller via post. Jag rekommenderar starkt att välja mail, eftersom det går mycket snabbare. Väljer man mail har man sitt IRD-nummer efter 2 vardagar. Väljer man att få det via post kan det ta 12-14 vardagar.

6. Nu är allt klart!

Så gör man för att öppna ett nyzeeländskt bankkonto och fixa ett IRD-nummer! Nu är det fritt fram att börja jobba och få in lönen på kontot! Om du vill ha fler praktiska tips ska du kolla in min stora guide för en Working Holiday.

Lycka till på resan!

Skriv gärna en kommentar:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.