Australien

Här kan man se koalor i det fria!

Koala Sanctuary i all ära, men inget går upp emot att se helt vilda koalor i deras naturliga miljö! Vilken tur då att Magnetic Island erbjuder möjlighet att göra både och! Efter att vi varit på Koala Sanctuary och lärt oss (nästan) allt om dessa luddiga djur, tog vi bussen vidare till Forts Walk där man kan promenera på en sandig stig genom eukalyptusskog. Stigen leder fram till två betongfort, som användes i andra världskriget. Det är längst denna stig, i dessa eukalyptusträd, som man kan få syn på vilda koalor!

Vi får syn på den första koalan

Vi hade dock hört att det var rätt svårt, en tjej på vårt hostel hade inte sett enda enda under gårdagen så hon skulle göra ett nytt försök idag. Några andra vi mötte tidigare på morgonen hade bara sett en enda under hela promenaden. Och det är en rätt lång promenad om man vill gå ända upp till forten. Dit är det ca 4 kilometer tur och retur, men stigen är platt de första 1,5 kilometrarna vartefter den börjar slutta brantare uppåt till forten.

Vi hade gått en knapp kilometer när vi såg den första koalabjörnen. Den satt ca 20 meter in i skogen, högt uppe i ett träd, omringad av eukalyptuslöv. Vi tog några foton, men den var rätt svårt både att se och att fota, då den var så långt borta. Men vi var ändå överlyckliga över att vi faktiskt såg en helt vild koala, i sin rätta miljö!

En koala på närmare håll

Vi gick vidare och hade gått en dryg kilometer till när jag såg några träpinnar bilda en stor pil på stigen. Det är såhär man vet att det är en koala i närheten, folk som ser dem först av alla skrapar upp pilar i sanden eller lägger ut pinnar som bildar en pil. Supertacksamt för de som kommer efter, så slipper man konstant stirra sig snurrig i den täta eukalyptusskogen.

När vi kikade upp mot träden som pilen pekade mot såg vi först ingenting. Vi tänkte att koalan kanske hade hunnit flytta på sig. Sedan tittar jag upp i trädet allra närmast stigen – och där sitter en sömnig liten koalabjörn! Så nära oss att vi tydligt såg ögonen långsamt öppnas och slutas, de långa klorna, ett trött ben och en slö arm hänga ner, och sedan en slowmotion-rörelse när den lyfte sin lilla arm för att ta ett stadigt tag om trädgrenen. Strax därpå lyfte den även upp sitt hängande ben, och satt nu istället som ett litet runt knyte i sin trädgren. Så söt att jag aldrig ville sluta titta på den!

Forten på Magnetic Island

Vi gick vidare och kom snart till en ny pil på stigen. Den pekade åt vänster och vi lyfte våra blickar igen. Denna gång var det två koalor som satt i varsitt träd, som dock stod precis bredvid varandra. Dessa filurer var dock för långt in i skogen för att jag skulle kunna få en bra bild.

Snart blev vägen brantare och vi leddes upp till forten, från vilka vi nästan hade en 360-graders utsikt över Magnetic Island och havet. Själva forten är numera bara tomma betongbyggnader, som man klättrar upp i via betongstegar.

Koala in action!

På tillbakavägen fortsatte vår spaning efter koalor, men vi såg inga fler än de vi redan sett. Det sägs att koalor är mer aktiva på eftermidagen (klockan var nu runt 15.30), och de två djuren som suttit i varsitt träd var faktiskt rätt alerta nu! De var båda vakna och helt plötsligt tog den ena sats och hoppade över till ett annat träd! Kul att se dessa, annars så slöa och sömniga, djur röra på sig!

Vi stannade även vid den koala som satt så nära stigen. Nu hade den intagit en ännu mysigare position vilandes på sina framtassar (eller heter det händer?) och med benen uppdragna under sig. Jag knäppte ytterligare några foton, för vem kan låta bli när koalor är så enormt söta vad de än gör?!

När vi kom tillbaka till huvudvägen hade vi precis missat bussen, så det var bara att sätta sig på bänken och vänta. En halvtimme senare var vi påväg till ett ställe där man kan se vilda wallabys (mini-kängurur)! Mer om det i nästa inlägg!

3 reaktioner på ”Här kan man se koalor i det fria!

1. Åh så söt! Speciellt de sista två bilderna är ju helt fantastiska. Vilken fantastiskt upplevelse det måste ha varit. Jag har sett en koala på San Diego Zoo men det måste ju vara en helt annan upplevelse att se dem i frihet.

1. Ja det var en riktig drömupplevelse!☺️ Och ja, det är väldigt annorlunda jämfört med att se dem på zoo/sanctuary! Du får åka hit någon gång😀

Skriv gärna en kommentar:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.